فیلتر تلگرام | پیام رسان سروش | بیسفون

دکمه فیلتر تلگرام زیر انگشت پیام رسان سروش ؟!

نویسنده: حامد قربانی   |   زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همانطور که می‌دانیم داغ‌ترین بحث این روزها بحث فیلتر تلگرام است! هنوز چیزی از صحبت‌های دولت مبنی بر عدم فیلترینگ نگذشته که زمزمه‌های فیلتر تلگرام و جایگزینی آن با پیامرسان‌های داخلی مانند پیام رسان سروش ، ایتا، بیسفون، گپ، بله و … شده است. اکثر گمانه‌زنی‌ها تا اینجای کار از سنگین‌تر بودن کفه‌ی ترازوی پیام رسان سروش نسبت به سایر رقبای ایرانی‌اش در صورت فیلتر تلگرام خبر می‌دهد. اما آیا به راستی پیام رسان سروش و دیگر پیامرسان‌های داخلی جایگزین مناسبی در صورت فیلتر تلگرام خواهد بود؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب با هم به بررسی این موضوع بپردازیم.

گمانه‌زنی‌ها در مورد فیلتر تلگرام در ایران

بعد از کشمکش بسیار بین مدیران شرکت تلگرام و سازمان‌های امنیتی روسیه سرانجام طرح فیلتر تلگرام در کشور مبدا این اپلیکیشن (روسیه) تصویب شد. آمار به دست آمده خبر از دسترس خارج شدن بیش از ۲۰ میلیون آی پی را می‌دهد که هنوز به فیلترینگ کامل تلگرام منجر نشده است.

پاول دوروف موسس و مدیر عامل تلگرام، دلیل فیلتر تلگرام را در عدم همکاری تلگرام با سازمان‌های امنیتی روسیه جهت ارائه کلیدهای رمزنگاری به آنها و حفظ همه جانبه‌ی اطلاعات کاربران اعلام کرد. در ایران نیز گمانه‌زنی‌های شدیدی در مورد فیلتر تلگرام انجام می‌شود اما هنوز اقدامی بر این اساس صورت نگرفته است.

فیلترینگ تلگرام | پیام رسان سروش

شانس بیشتر پیام رسان سروش در صورت فیلتر تلگرام

بنا بر گزارش «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات، گرایش مردم به استفاده از پیامرسان‌های داخلی اخیرا به میزان ۱۰ برابری افزایش پیدا کرده‌است. با خبر فیلتر تلگرام عرصه برای عرض اندام و رقابت پیامرسان‌های داخلی بازتر شد. از مهم‌ترین و مطرح‌ترین آنها می‌توان به پیام رسان سروش ، ایتا، گپ، بله، بیسفون، ویسپی و … اشاره کرد که در این میان خبر از شانس بیشتر پیام رسان سروش برای جایگزینی تلگرام نسبت به سایر رقبای خود به گوش می‌خورد. اما قبل از صحبت در مورد اینکه کدام یک از پیام رسانها می‌تواند جایگزین مناسبی برای تلگرام باشد به ویژگی‌های یک پیامرسان باید داشته باشد می‌پردازیم.

این مطلب جالب را از دست ندهید>>> ۶مزیت طراحی اپلیکیشن موبایل _ قسمت اول

ویژگی‌های یک پیام رسان خوب

خارج از بحث جدال بر سر پیروزی اپلیکیشن پیام رسان سروش ، ایتا، گپ، بیسفون و … ملاک‌هایی برای انتخاب درست یک اپلیکیشن وجود دارند که در زیر به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱_ سرعت بالای اجرای اپلیکیشن

سرعت اجرای یک اپلیکیشن بر روی پلتفرم‌های مختلف یکی از بارزترین ویژگی‌هاست. در این میان برنامه‌هایی موفق هستند که بر روی هر مدل گوشی و هر قدرت سخت افزاری با سرعت بسیار بالا اجرا شوند.

۲_ تجربه کاری یا UX

به طور خلاصه UX یا تجربه کاربری در دسترس بودن تمامی بخش‌ها و امکانات مختلف برنامه و ایجاد یک تجربه خوب برای کاربران می‌باشد. UX شامل دیزاین صفحات، راحتی کار با اپلیکیشن و ارتباط خوب آن با کاربر می‌باشد.

۳_ سرورهای قدرتمند و سرعت دانلود بالا

یکی از بزرگترین مشکلات هر اپلیکیشنی نداشتن سرور و دیتاسنتر قدرتمند است که باعث افت شدید سرعت دانلود تصاویر و دیتا و در نهایت نارضایتی کاربران خواهد شد.

۴_ خلاقیت + کیفیت

دلیل برتری یک اپلیکیشن با سایر رقبای شبیه به خود در وجود خلاقیت می‌باشد. اما تنها وجود خلاقیت کافی نیست و خلاقیت به وجود آمده باید با کیفیت اجرای بخش‌های جدید همراه باشد.

۵_ حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن امنیت و حفظ اطلاعات شخصی کاربران است. قطعا کسی دوست ندارد دسترسی به اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهد پس دقت خیلی بالا در حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران یک امر جدایی ناپذیر است.

پیام رسان سروش دارای ویژگی‌های خوب یا بد؟

به یقین کوچ کردن از یک اپلیکیشن قوی مانند تلگرام به پیام رسانهای داخلی با تجربه نسبتا پایین‌تر مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال پیام رسان سروش با توجه به نوپا بودن و در قیاس با تلگرام قطعا دارای نقص‌هایی ست که نسبت به رفع آنها باید اقداماتی صورت گیرد. با توجه به چند ویژگی که در بالا بدان‌ها اشاره شد اکنون به بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی پیام رسان سروش می‌پردازیم:

این مطلب جالب را از دست ندهید>>> ۶ مزیت ساخت اپلیکیشن موبایل _ قسمت دوم

۱_ سرعت نسبتا پایین در اجرای پیام رسان سروش

یکی از مشکلات بزرگ پیام رسان سروش سرعت نسبتا پایین در هنگام اجرا بر روی گوشی‌های اندرویدی ست که قدرت سخت افزاری پایین تری دارند.  ناگفته نماند که این مشکل گاها در تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید که سخت افزار بالایی دارند نیز مشاهده می‌شود.

۲_ تجربه کاربری (UX) نسبتا پایین سروش

هنگامی که وارد پیام رسان سروش می‌شوید دقیقا نمیدانید به یک پیامرسان وصل شده اید یا یک کتابخوان (Book Reader) و یا یک Playstore، طراحی و دیزاین نسبتا ضعیف نیز بر این امر بی‌تاثیر نیست. همچنین عدم وجود پلتفرم وب سایت برای این اپلیکیشن نیز بر این موضوع صادق است.

۳_ سرعت سرور و دیتاسنتر ضعیف است

حتی با وجود اینکه دیتاسنتر پیام رسان سروش در داخل ایران است گاها زمان زیادی برای اتصال به برنامه و یا دانلود دیتاهایی شبیه عکس یا فیلم صرف می‌شود.

۴_ خلاقیت در پیام رسان سروش

یکی از خلاقیت‌های به کار برده شده نسبت به پیام رسان سروش امکان پرداخت قبوض، خرید شارژ و فروشگاه استیکر بوده است، اما هنوز گویا کیفیت مطلوب را نداشته است.

۵_ حریم خصوصی و امنیت پیام رسان سروش

چندی پیش بحث امنیت پایین پیام رسان سروش و دسترسی به شماره کاربران و گفتگوها به شدت در فضای مجازی اوج گرفت که پس از آن مسئولین این پیامرسان نسبت به رفع این مشکلات اقدام کردند.

فیلتر تلگرام | پیام رسان سروش | بیسفونسخن نهایی

قاعدتا وجود یک پیامرسان داخلی که با قدرت ظاهر شود باعث رشد آی تی در داخل کشور و همچنین بستری امن برای مکاتبات اداری و … به دلیل وجود سرورها در داخل کشور خواهد شد، اما هرگز نباید فراموش کنیم که یک پیامرسان داخلی باید ویژگی‌هایی که در بالا مطرح شد به خصوص حفظ حریم خصوصی و امنیت را داشته باشد وگرنه به صورت خودکار توسط جامعه پس زده خواهد شد.

پی‌نوشت: از تمامی تبلیغات بر روی پیام رسان سروش و دیگر پیامرسان‌ها که بگذریم، خود مردم جامعه “کیفیت” را ملاک انتخاب خود قرار خواهند داد.

_____________

فیلترتلگرام

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *