سالنامه اختصاصی

انواع حک لوگو روی جلد سالنامه اختصاصی

با نزدیک شدن سال نو چاپ سرسید اختصاصی (سالنامه اختصاصی ) به عنوان یه محصول تبلیغاتی می تواند به معرفی هرچه بهتر محصول یا خدمات شما کمک کند.
استفاده از سررسید در طول یک سال، تاثیر بیشتری در فرآیند تبلیغ کالا خواهد داشت. هرساله شرکت ها و سازمان های مختلف از این موقعیت استفاده کرده و با چاپ سررسید اختصاصی از یک تبلیغات موثر بهره می برند. به روش های گوناگونی می توان سررسید را به شکل اختصاصی چاپ کرد که از آن جمله می توان چاپ روی جلد، چاپ ترام، چاپ لت، طراحی جلد اختصاصی را نام برد.
حک لوگو روی جلد سررسید یکی از متداول ترین خواسته های شرکت هایی است که سررسید تبلیغاتی خریداری می کنند. به طوری که شاید سررسید تبلیغاتی وجود نداشته باشد که لوگوی شرکت مربوطه به نحوی روی جلد آن نقش نبسته باشد. علت آن نیز روشن است. هر شرکتی علاقه مند است تا مخاطب، در اولین نگاه لوگوی شرکت یا برند وی را دیده و متوجه شود که سالنامه توسط او سفارش داده شده است.
چاپ روی جلد:
در این حالت، نام، لوگو و اطلاعاتی که مورد تایید سفارش دهنده سررسید اختصاصی است، بر روی جلد سررسید هایی که از قبل از تولید شده اند (سررسید عمومی یا سررسید سفارشی) چاپ می شوند.برای چاپ روی جلد روش های متفاوتی وجود دارد. معرفترین آنها چاپ داغی، طلاکوب، سیلک است که استفاده از هر کدام به نوع جلد سررسید اختصاصی انتخاب شده وابسته است.
روش های گوناگونی برای درج لوگو روی جلد سالنامه اختصاصی وجود دارد. انتخاب روش مناسب به نوع سررسید اختصاصی و جلد آن و همچنین به سلیقه و خواسته سفارش دهنده بستگی دارد. البته به شرط آنکه تولید کننده بتواند گزینه های گوناگون را در اختیار خریدار قرار دهد. در زیر به برخی از متداول ترین این روش ها اشاره شده است.
لیزر مستقیم لوگو روی جلد :
استفاده از لیزر برای حک لوگو روی سررسید دارای مزایای فراوان، از جمله دقت و سرعت بالا است. در این روش، لوگوی مورد نظر به طور مستقیم روی بافت پوشش جلد سررسید حک می شود. حرارت ایجاد شده توسط لیزر، پوشش جلد سالنامه اختصاصی را بصورت سطحی سوزانده و طرح مورد نظر را بر جای می گذارد.
مناسب ترین پوشش برای لیزر مستقیم لوگو ، جلد جیر است. زیرا در این پوشش قسمت های لیزر شده تغییر رنگ داده و لوگوی حک شده جلوه بسیار زیادی پیدا می کند. همچنین برخی از پوشش های چرم مصنوعی را نیز می توان لیزر کرد. میزان جلوه لیزر روی چرم مصنوعی به میزان زیادی به نوع چرم
کیفیت لیزربرای حک لوگوی سررسید اختصاصی :
کیفت لیزر اجرا شده برای حک لوگو به عوامل زیر وابسته است:
نوع جلد : چنانچه جیر یا چرم استفاده شده در جلد از نوع مرغوب نباشد، پیاده سازی با کیفیت لیزر نیز با محدودیت هایی همراه خواهد بود.
نوع دستگاه لیزر : چنانچه دستگاه لیزر مورد استفاده از نوع نا مرغوب بوده یا تنظیم نباشد، لوگوی لیزر شده با آن نیز کیفیت خوبی نخواهد داشت.
دقت و زمان صرف شده برای لیزر : چنانچه تولید کننده برای پایین آوردن زمان و هزینه، لیزر را با سرعت بالا و دقت کم انجام دهد، خروجی لیزر کیفیت مناسبی نخواهد داشت.
پلاک فلزی :
در این روش، لوگوی مورد نظر روی یک پلاک فلزی ( معمولا استیل ) حک شده و سپس پلاک توسط چسب های مخصوصی روی سررسید چسبانده می شود. پلاک استیل را به لحاظ فنی می توان روی انواع جلد استفاده کرد. گرچه استفاده از پلاک روی برخی از جلد ها کمتر متداول است. استفاده از پلاک فلزی بر روی سررسید ، جلوه ای نفیس به آن داده و سالنامه اختصاصی را در نظر استفاده کننده با ارزش تر جلوه می دهد.
تنوع پلاک فلزی :
پلاک های استیل استفاده شده روی سررسید دارای ابعاد، فرم و رنگ های گوناگون است. معمولا هر تولید کننده هر ساله تعداد معدودی سایز و شکل را برای پلاک های ارائه شده خود انتخاب کرده و سفارش دهنده پلاک مورد نظر خود را از میان آنها انتخاب می کند. از فرم های گوناگون پلاک استیل می توان به پلاک تخت، پلاک برجسته و پلاک لب خم اشاره کرد.
رنگ پلاک قابل ارائه نیز دارای تنوع بالایی است. اما در اغلب موارد، پلاک با رنگ نقره ای و طلایی توسط تولید کنندگان ارائه می شود.
سفارش پلاک با ابعاد، فرم یا رنگ سفارشی مستلزم پرداخت هزینه بسیار بالا بوده و چندان مرسوم نیست.
کیفیت پلاک استفاده شده در سررسید متاثر از کیفیت خود پلاک و کیفیت حک لیزر روی آن است.
ضخامت ورق پلاک : چنانچه از ورق نازک در تولید پلاک استفاده شود، پلاک در فرایند تولید یا پس از آن در هنگام استفاده در اثر ضرب دیدگی به راحتی دچار تغییر فرم شده و شکل نا زیبایی پیدا می کند.
جنس ورق پلاک : چنانچه تولید کننده از ورق استیل نامرغوب برای تولید پلاک استفاده کند، پس از مدتی پلاک تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای رنگ بر سطح نقره ای یا طلایی آن شکل می گیرد که ظاهری بسیار نا مناسب به آن خواهد داد.
نوع چسب : چنانچه چسب استفاده شده توسط تولید کننده از نوع با کیفیت نباشد، پلاک پس از مدتی از سررسید جدا می شود.
پلاک مولتی استایل :
ورق مولتی استایل از چند لایه پلاستیک تشکیل شده است که معمولا لایه پلاستیک روی آن دارای ظاهری فلزی با رنگ طلایی یا نقره ای است. در هنگام حک لوگو، لایه پلاستیکی توسط لیزر سوزانده شده و لایه زیر آن که به رنگ مشکی است نمایان می شود. از این طریق لوگو یا نوشته مورد نظر نمایان می شود. گرچه پلاک مولتی استایل قبل از لیزر ظاهری کاملا مانند فلز دارد، اما پس از لیزر شدن، قسمت پلاستیکی آن نمایان شده و لذا این نوع پلاک هرگز نمی تواند به لحاظ جلوه نفیس بودن با پلاک فلزی رقابت کند. با این حال، قیمت کمتر مولتی استایل نسبت به استیل آن را به گزینه مناسبی برای برخی از انواع سررسید تبدیل می کند.
کیفیت پلاک مولتی استایل :
کیفیت این نوع از پلاک وابسته به کیفیت حک لیزر روی آن است. چنانچه پلاک مولتی استایل را با دستگاه بی کیفیت لیزر کرده و یا زمان و دقت لازم برای این کار اختصاص نیابد، خروجی آن کیفیت مناسب را نخواهد داشت.
حک داغی سالنامه :
در این روش برای چاپ متن مورد نظر از کلیشه استفاده می شود. کلیشه قالب فلزی است که بر اساس طرح آماده شده برش می خورد. طرح شامل نام، لوگو و هر اطلاعات دیگری است که از نظر مشتری لازم است بر روی جلد سررسید چاپ شود. در صورتی که طرح آماده شده برای کلیشه دارای قلم ریز باشد موجب ناخوانا بودن متن روی جلد سررسید خواهد شد. چاپ داغی تنها برای سررسید با جلد چرم امکان پذیر است.این نوع چاپ باعث ایجاد فرورفتگی یا برجستگی طرح بر روی جلد سررسید شده و زیبایی خاصی به سررسید می بخشد.
حک لوگو توسط داغی به معنای ایجاد طرح لوگو بر روی جلد از طریق حرارت و فشار است. منشا حرارت ایجاد شده در دستگاه داغی می تواند حرارت مستقیم المنت یا حرارت ایجاد شده از طریق امواج مغناطیس باشد. برای حک لوگو از این طریق ابتدا یک کلیشه با طرح لوگوی شرکت سفارش دهنده ساخته شده و روی دستگاه داغی سوار می شود. سپس با قرار گرفتن جلد سررسید در زیر کلیشه، و با ترکیبی از فشار آنی و حرارت، لوگو یا طرح مورد نظر روی جلد حک می شود.
مناسب ترین جلد برای حک داغی ترمو است. زیرا ترمو در زیر فشار و حرارت تغییر رنگ داده و لذا طرح مورد نظر جلوه خوبی روی جلد پیدا می کند. همچنین از حک داغی می توان بر روی جلد های چرم طبیعی، چرم مصنوعی و گالینگور نیز استفاده نمود.
تنوع حک داغی :
لوگو را می توان از دو طریق پازیتیو و نگاتیو روی جلد حک نمود. در حک پازیتیو، کلیشه به نحوی ساخته می شود که طرح لوگو روی سررسید به صورت فرو رفته حک می شود. اما در حک نگاتیو، کلیشه به نحوی ساخته می شود که فضای اطراف طرح لوگو فرو رفته و لذا لوگو در میان فضای فرو رفته به شکل برجسته باقی می ماند.
کیفیت حک داغی :
کیفیت حک داغی به عوامل زیر وابسته است:
کیفیت ساخت کلیشه : چنانچه کلیشه دارای زدگی باشد، این زدگی در هنگام حک بر روی جلد اثراتی بر جا می گذارد و لذا خروجی کار نا زیبا خواهد بود.
عملکرد دستگاه داغی : چنانچه دستگاه به دلیل تنظیم نامناسب، فشار و حرارت لازم را ایجاد نکند، لوگو یا طرح مورد نظر با کیفیتی خوبی حک نخواهد شد.
کیفیت جلد : چنانچه جلد ترمو، چرم یا گالینگور از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، داغی بخوبی روی آن تاثیر نگذاشته و خروجی مورد نظر از حک لوگو حاصل نمی شود.
طلاکوب و نقره کوب :
نوعی چاپ داغی محسوب می شود با این تفاوت که در چاپ طلاکوب از رنگ های مختلف طلایی، نقره ای، قرمز، آبی و … استفاده می شود. در چاپ طلاکوب مانند چاپ داغی ابتدا کلیشه ی هر طرح آماده شده و بر روی جلد سررسید حک می شود سپس توسط لایه های رنگی برجستگی ها و فرورفتگی های ایجاد شده پر می شوند. همان طور که در چاپ داغی انتخاب قلم اهمیت بالایی دارد در چاپ طلاکوب هم قلم ریز باعث کاهش کیفیت و وضوح طرح روی جلد می شود البته استفاده از قلم یا تصاویری که فضای بیشتری را برای پر شدن توسط لایه های رنگی دارند نیز مناسب نمی باشند چرا که ممکن است تراکم لایه های رنگی در قسمت هایی از طرح کم شود.بر خلاف چاپ داغی که تنها در سالنامه چرم کاربرد دارد از چاپ طلاکوب می توان در سررسید سلفون، سررسید چرم و سررسید ترمو استفاده کرد. استفاده از طلاکوب بر روی جلد های چرم و گالینگور مرسوم تر است.
تنوع طلاکوب و نقره کوب :
گرچه این نوع از حک به عنوان طلاکوب یا نقره کوب شناخته می شود اما تنوع رنگ آن به طلایی یا نقره ای محدود نیست و می توان آن را با تنوع رنگ فراوان پیاده سازی نمود.
همچنین با تغییر فشار، می توان طلاکوب یا نقره کوب را بصورت سطحی یا عمیق پیاده سازی نمود.
کیفیت طلاکوب و نقره کوب :
عوامل موثر بر کیفیت طلاکوب و نقره کوب مانند حک داغی است. به علاوه این نکته که اگر از ورق طلا یا نقره نامرغوب در این نوح حک استفاده شود، خروجی آن کیفیت مناسب را نخواهد داشت.
چاپ سیلک :
چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر روی سطوح مختلف است.توانایی های خاصی که در چاپ سیلک موجود است در سایر چاپ ها وجود ندارد، این روش مانند چاپ داغی به جلد سالنامه وابسته نیست و بر خلاف چاپ طلاکوب محدودیتی در انتخاب طرح و قلم ندارد. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ بکار می‌رود.با این روش می‌توان برای چاپ روی مواد مختلف از چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ استفاده کرد. همچنین چاپ سیلک از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.زمانی که در چاپ سررسید اختصاصی از چاپ سیلک استفاده می شود ابتدا بر اساس اطلاعات مشتری تصویری آماده می شود.سپس تصویر مورد نظر بر روی یک توری که جنس آن معمولا از پارچه ای با سوراخ های بسیار ریز است نقش می بندد سپس بخش‌هایی که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده پوشیده می‌شود.به این قاب توری را در این حالت شابلون گفته می شود. سپس مرکب چاپ یا رنگ را با غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده عبور کرده و تصویر روی جلد سررسید ظاهر می‌گردد
کیفیت چاپ سیلک :
کیفیت چاپ سیلک به دو عامل کیفیت شابلون و مرکب استفاده شده و البته مهارت اجرا کننده آن بستگی دارد. چنانچه شابلون یا مرکب استفاده شده دارای مرغوبیت کافی نباشد، لوگو با شکل دلخواه پیاده سازی نشده و یا ممکن است رنگ درطولانی مدت از سطح جلد جدا شود.
چاپ لوگو روی جلد سررسید ( ویژه سررسید سلفونی ) :
گرچه اغلب روش های حک لوگو برای  سالنامه سلفونی قابل پیاده سازی است، اما متداول ترین روش برای این نوع جلد ، چاپ لوگو بصورت مستقیم روی جلد ( در قالب طراحی کلی جلد ) است. کیفیت این روش متاثر از کیفیت چاپ چهار رنگ مورد استفاده برای کل جلد است. همچنین برخی از سفارش دهندگان، برای ایجاد جلوه مناسب روی لوگو، از روش های تکمیلی طلاکوب، داغی یا یو وی موضعی نیز بعنوان مکمل استفاده می کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *