هدیه تبلیغاتی- گیفت 80

هدیه تبلیغاتی و تاثیر آن بر وفاداری مشتری

وفاداري به هرچيز يك مفهوم دروني است كه به باور و نگرش افراد شكل مي‌دهد و باعث مي‌شود مصاديق آن در رفتار افراد مشاهده شود. نگرش و ذهنيات مشتريان بيشترين تاثير را بر وفاداري آنها دارد و تمركز بر خوشحال كردن مشتري باعث حفظ مشتريان و تامين‌كنندگان قبلي شده و مشتريان جديدي را نيز جذب مي‌كند.

امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نبوده و شركت‌ها، سازمان‌ها و بانك‌ها نبايد فقط به رضايتمندي مشتريانشان دلخوش باشند. آنها بايد با برقراري روابط بلندمدت و متقابل با گروه‌هاي ذينفع، وفاداري مشتريانو در نتيجه سهم بازار و سودآوري بيشتري را بدست آورند.

يكي از روش‌هاي برقراري روابط سازمان با مشتري، دادن هديه به وي است كه با نزديك شدن به عيد نوروز و مناسبت ها اين مساله از اهميت و حساسيت خاصي برخوردار مي‌شود.

هدیه تبلیغاتی در پیشبرد فروش شرکت تاثیر بسیاری دارد. زيرا هديه دادن به شيوه مناسب مثل خون در شريان زندگي اقتصادي بوده و روابط و مناسبات خوبي ‌را بوجود مي‌آورد.شرکت ها باید به‌ عنوان بخشي از راهبرد بازاريابي خود سياست و برنامه‌ريزي صحيحي براي توزيع مناسب هداياي تبلیغاتی داشته باشد.

البته مي‌توان از هزاران نوع هديه استفاده كرد از جمله اقلام دفتري، هداياي اعتباري، هداياي الكترونيكي و ….

يك مؤسسه ‌ارتباطي در نيويورك براي تشكر از مشتريان خود آنها را به يك جشن سالانه دعوت مي‌كند. اين رويداد” ارتباط با مشتري“ در سالن بزرگي برگزار مي‌شود و حدود ۴۰۰ مشتري در آن حضور دارند. مدير اجرايي اين شركت مي‌گويد: ” معمولاً اين قبيل ميهماني‌ها ميليون‌ها دلار درآمد به دنبال دارند” !

نكته كليدي اين است كه اين هديه بايد غيرمنتظره باشد و مشتري بتواند در ذهن خود دليل اين موضوع را يكي از دو ويژگي “خريد ‌خوب” يا “همكاري طولاني ‌مدت” بيابد. البته فرستادن اين هدايا هيچ انتظاري را براي شرکت بوجود نمي‌آورد، ولي مسلماً رابطه‌اي صميمي بين آنها و خريداران پديدار مي‌شود. برخي از شركت‌ها برنامه‌اي با عنوان “وفاداري” را براي مشتريان خود اجرا مي‌كنند. اين برنامه شامل دادن امتياز به خريدهاي مشتري و تراكنش‌هاي كارتي وي است كه در مقاطع زماني معين به مشتريان سودآور شركت هدايايي داده مي‌شود.

روش ديگري كه سازمان را در خاطر مشتريان زنده نگاه مي‌دارد، استفاده از هداياي خاص و غير معمول است. مدير يك مؤسسه انتشاراتي در نيويورك، براي مشتريانش يادداشت‌هاي تشكرآميز همراه با يك اسباب‌بازي مي‌فرستد! او مي‌گويد:” همه مشتريان ما يك اسباب‌بازي هديه مي‌گيرند و با ديدن آن واقعاَ هيجان‌زده مي‌شوند. به كار بردن اين روش تغيير زيادي در شغل من ايجاد كرده است.“ شكايت‌ها و انتقادات مشتريان، هدايايي هستند كه نكات قابل توجهي را گوشزد مي‌كنند. لذا بهتر است از مشترياني كه از سازمان انتقاد مي‌كنند به نحو مقتضي تشكر شود زيرا تحقيقات نشان مي‌دهد كه اكثر مشتريان ناراضي مي‌توانند به خود زحمت انتقاد كردن ندهند. هديه دادن به كاركنان سازمان نيز از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. زيرا ارزش یک سازمان به سرمايه‌هاي آن وابسته است. انگیزه کارکنان افزایش می یابد. و راندمان سازمان بهتر خواهد شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *