نکاتی مهم درباره هدیه دادن

 

ابتدا تعریفی از هدیه بیان می کنیم. هدیه انتقال يك جانبه پول، اموال و چيزهاي ديگر به هديه‌گيرنده از جانب هديه‌دهنده كه ظاهراً نبايد پس از دادن آنها ادعايي نسبت به گيرنده داشته باشد.هدیه دادن آدابی دارد که باید آن ها را درنظر گرفت.
نكته مهم اين تعريف بر فقدان هر نوع پيش‌شرطي استوار است ، يعني هديه‌دهنده نبايد هيچ پيش‌شرطي براي دادن هديه وضع كند.
اما گاهي اوقات اینطور نیست و برخي از هدايا ممكن است طرف مقابل را وادار به حمايت از مثلاً يك محصول، خدمت يا يك برنامه كند. بعضي از هدايا هم ممكن است هديه‌گيرنده را وادار به عمل متقابل سازد و به عبارت ديگر، او را وادار كند كه در هم‌چشمي و رقابت با هديه‌دهنده، او هم متقابلاً‌ هديه‌اي بخرد و اين هديه، گران‌قيمت‌تر از هديه هديه‌دهنده هم باشد. در چنین حالت مي‌‌توان گفت هديه دادن نه از سر مهر و علاقه بلكه اساساً نوعي نماد است كه در يك حالت نمادين متقابل و در محيطي سمبوليك رد و بدل مي‌‌شود و بيشتر به يك فضاي اقتصادي شبيه است تا فضايي مبتني بر روابط انساني!  در صورتیکه اصل فلسفه هدیه دادن برای بهتر کردن روابط و خشنودسازی طرفین می باشد و باید  در انتخاب هدیه بسیار هوشیار باشیم.
در هدیه دادن باید به این موضوعات دقت کرد:
  • نکته مهم در هدیه دادن اینست که هديه شما علامت توجه به طرف مقابل باشد و نه عاملي كه قدرت و مكنت شما را به رخ هديه‌ گيرنده بکشاند!
  • توجه داشته باشید که شما داريد هديه مي‌‌دهيد ، نباید منتظر پاداش رفتار مورد نظرتان از طرف‌ هديه‌گيرنده باشید.
  • مراقب باشید که هديه‌گيرنده را مجذوب خودتان ‌‌كنيد و نه وام‌دار خود.
  • در هدیه دادن به خواسته های طرف مقابلتان دقت داشته باشید، هوشیار باشید که هدیه برخلاف علاقه فرد هدیه گیرنده به او ندهید.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *