قطع سررسید اختصاصی

انواع قطع سررسید / اندازه سررسید

قطع هر نشریه یا کتاب به اندازه طول و عرض آن گفته می‌شود. رواج اندازه‌های مختلف برای هر کتاب، باعث استفاده آسان‌تر یا متناسب با نوع کاربرد کتاب خواهد شد.
امروزه رایج‌ترین قطع برای چاپ سالنامه قطع وزیری است که ابعاد آن از ۱۳×۲۰ تا ۲۰×۲۶ سانتی‌متر متغیر است.
قطع اصطلاحی است که به ابعاد سررسید مورد نظر اشاره دارد. سررسید ها معمولا در ابعاد استاندارد تولید و عرضه می شوند. انتخاب قطع مورد نظر به سلیقه سفارش دهنده و نوع کاربرد مورد نظر برای سالنامه بستگی دارد. قطع های مختلف در چاپ سالنامه به شرح زیر است.
انواع قطع سررسید
  1. قطع سررسید وزیری :
قطع وزیری بدون شک رایج ترین قطع در میان سررسید های تولیدی است. ابعاد حدودی قطع وزیری ۱۷*۲۴ سانتیمتر است. دلیل رواج این قطع نیز آن است که به دلیل ابعاد بزرگ، این نوع سررسید جهت یادداشت امور روزانه مناسب و جادار است. گرچه برخی از افراد که همیشه سالنامه خود را به همراه دارند، قطع های کوچک تر را ترجیح می دهند.
  1. قطع سررسید رقعی :
ابعاد حدودی قطع رقعی ۱۵*۲۱ سانتیمتر است. لذا این قطع نسبت به قطع وزیری کمی خوش دست تر بوده و حمل آن راحت تر است. قیمت آن نسبت به سالنامه های وزیری ارزان تر است. و به دلیل سبکی و خوش دست بودن مورد پسند بسیاری از مشتریان است
  1. قطع سررسید اروپایی :
سررسید اروپایی مشابه سررسید رقعی است اما کمی از عرض آن کاسته شده است. لذا ابعاد حدودی این قطع ۱۲*۲۱ سانتیمتر می باشد. همین عرض کمتر باعث می شود که سالنامه اروپایی نسبت به رقعی شکیل تر و خوش دست تر به نظر آید. البته این موضوع تا حدود زیادی به سلیقه خریدار بستگی دارد. گرچه محدودیتی در نحوه صحافی سررسید اروپایی وجود ندارد، اما معمولا این نوع سالنامه را با صحافی فنر و کش روی جلد خواهید دید.
  1. قطع سررسید خشتی :
قطع خشتی یا مربعی هر نوع سررسیدی است که به شکل مربع تولید شود. لذا ابعاد پیش فرض آن متنوع است. این نوع سالنامه معمولا توسط تولید کنندگان بصورت عمومی تولید نمی شود اما اگر به این قطع علاقه داشته باشید، می توانید در تیراژ بالا آن را بصورت اختصاصی سفارش دهید. تولید سالنامه خشتی نسبتا گران تمام می شود. علت آن نیز اتلاف زیاد کاغذ در تولید این نوع سررسید است. لذا اگر می خواهید سالنامه خود را در قطع خشتی ( مربعی ) سفارش دهید، حتما این نکته را مد نظر قرار دهید.
  1. قطع سررسید پالتویی :
ابعاد سررسید پالتویی حدودا ۱۰*۱۷ سانتیمتر است. این نوع سالنامه به راحتی در جیب یا کیف جا می شود اما طبعا فضای زیادی برای یادداشت در اختیار کاربر خود قرار نمی دهد. سررسید پالتویی معمولا برای مشاهده تاریخ و یا نوشتن مطالب کوتاه کاربرد دارد و همچنین به علت ابعاد کوچک جزء ارزان قیمت ترین سالنامه ها محسوب می شود. لذا اگر قصد دارید با بودجه کم، تعداد زیادی سالنامه به مشتریان خود هدیه دهید، سالنامه پالتویی گزینه مناسبی برای شما محسوب می شود.
هدیه دادن یک سالنامه قطع پالتویی در کنار یک سررسید بزرگتر مانند وزیری به هر مشتری، ایده ای مناسب محسوب شده و قطعا برای فرد هدیه گیرنده کاربرد فراوان خواهد داشت.
  1. قطع سررسید ۱۲*۱۷ :
سررسید ۱۲*۱۷ دارای ابعادی کوچک، کاربردی و خوش دست است. این قطع خصوصیت جابجایی آسان قطع پالتویی و قابلیت یادداشت نویسی قطع رقعی را به ارث برده است. اگر به دنبال سالنامه ای خاص هستید، قطع ۱۲*۱۷ می تواند یکی از گزینه های شما باشد. البته قابل ذکر است که تولید کنندگان کمی این قطع را بصورت عمومی تولید می کنند.
  1. قطع سررسید رحلی (مدیران) :
این نوع سالنامه بیشتر توسط مدیران مورد استفاده قرار می گیرد و یک هدیه تشریفاتی محسوب می شود به همین دلیل نسبت به سایر سالنامه ها قیمت بالاتری دارد و معمولاً در سایز ۳۴×۲۴ سانتی متر چاپ می شود.
امروزه، قطع نشان‌دهنده تعداد دفعات تا شدن کاغذ در چاپخانه نیز هست که منجر به تشکیل ورق‌های کتاب می‌شود. به‌طور مثال کاغذ دوورقی یا چهار صفحه با قطع رحلی، چهارورقی یا هشت صفحه با قطع وزیری، و هشت‌ورقی یا شانزده صفحه با قطع رقعی برابر است.معمولاً در چاپ کتاب‌های هنری و نفیس از قطع رحلی و برای کتاب‌های کودکان از قطع خشتی استفاده می‌شود. باید توجه داشت ابعاد ذکرشده برای هر قطع، تقریبی است، و در برخی منابع، اندازه‌های متفاوتی ارائه شده‌است.

    دیدگاه‌ها 3s

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

    • سلام دوست عزیز.
      ممنون از لطف شما. کارشناسان چیلیپ آماده هرگونه خدمت رسانی به شما مشتریان گرانقدر هستند.

  2. سلام.وبسایت جالبی دارید.دستتون درد
    نکنه

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *